Isnin, 29 September 2008

Sabtu, 13 September 2008

Melahirkan penternak kambing

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN (Utusan Online)

BIDANG penternakan kambing kini semakin mendapat sambutan menggalakkan kerana berpotensi memberi pulangan lumayan kepada pengusahanya.

Sambutan yang diterima pula bukan setakat dari golongan penternak sahaja, malah golongan profesional seperti jurutera dan akauntan juga telah menunjukkan minat mereka untuk mengusahakan bidang ini.

Namun, bukan mudah bagi individu yang tiada pengetahuan dan pengalaman dalam bidang tersebut untuk menjalankan aktiviti itu secara komersial.

Usaha yang dijalankan oleh Jabatan Haiwan di setiap negeri untuk mendidik dan memberi pengetahuan kepada penternak harus dipuji kerana ia secara tidak langsung dapat meyakinkan orang ramai bahawa aktiviti penternakan ini adalah bidang yang menguntungkan.

Melihat kepada sambutan yang menggalakkan terhadap industri tersebut, sebuah syarikat swasta, Institut Pengetahuan Ar-Raudhah melalui Ladang Bioteknologi Ar-Raudhah mengambil inisiatif menganjurkan program usahawan penternakan kambing secara saintifik kepada mereka yang berminat.

Menurut Pengerusi Ladang Bioteknologi Ar-Raudhah Sdn. Bhd., Datuk Bistamam Ramli, ladang tersebut menyediakan pelbagai kemudahan dan latihan terbaik kepada penternak- penternak baru dan lama yang berminat menceburkan diri dalam bidang itu.

‘‘Kami di sini percaya pembangunan setiap industri perlulah disokong oleh pengetahuan dan kemahiran yang relevan bagi memastikan matlamat yang dirancang tercapai.

‘‘Kami mempunyai matlamat untuk mempertingkat serta memperluaskan pengetahuan dalam bidang ini dan seterusnya menyampaikan pengetahuan tersebut kepada para penternak untuk diaplikasikan,’’ katanya.

Program yang pertama kali dianjurkan itu telah menarik minat 25 orang penternak yang ingin mendalami bidang tersebut.

Penternak-penternak ini telah menjalani latihan selama tujuh hari pada bulan lalu untuk diberi pendedahan tentang bidang penternakan kambing secara menyeluruh.

Melalui program itu, mereka diajar tentang aktiviti pembiakan menggunakan pendekatan bioteknologi dengan memberi fokus kepada beberapa perkhidmatan utama seperti pengumpulan dan penilaian semen, penyejuk bekuan semen, permanian beradas, pengumpulan dan pemindahan embrio serta diagnosis kebuntingan.

Selain itu, penternak-penternak juga dilengkapkan dengan ilmu penternakan asas yang merangkumi aspek pemakanan, penjagaan kesihatan, pembiakbakaan, produksi dan reproduksi serta pengurusan sisa dari ladang ternakan.

Program ini memberi penekanan khusus kepada pembiakan beberapa jenis kambing bergenetik tinggi seperti Boer dan Kalahari yang mana dagingnya yang berkualiti dan rendah kolestrol mendapat permintaan yang tinggi di pasaran.

Peserta program ini telah mendapat tunjuk ajar daripada pakar veterinar dan bioteknologi, Dr. Mohd Azam Khan dan Prof. Madya Dr. Abdul Wahid Harun.

Mereka turut didedahkan dengan teknik pengurusan kewangan yang betul melalui penerangan yang diberikan oleh wakil dari Agrobank dan Majlis Amanah Rakyat.

Menurut seorang peserta , Sharuddin Zainuddin, 55, minatnya untuk menyertai bidang penternakan timbul setelah merasakan aktiviti tersebut mampu berkembang jika dilaksanakan dengan baik.

‘‘Saya yakin dengan program latihan yang ditawarkan oleh Ladang Bioteknologi Ar-Raudhah ini kerana mereka menggunakan pendekatan teknologi moden dan baka-baka yang bergenetik tinggi,’’ katanya.

Beliau yang merupakan bekas jurutera marin bercadang untuk menjadikan bidang penternakan sebagai aktiviti sepenuh masa sebaik sahaja program tersebut tamat.

Seorang lagi peserta, John Ng, 30 yang telah menceburi bidang penternakan kambing sejak empat tahun lalu turut berminat menyertai program tersebut.

‘‘Saya tertarik untuk menyertainya kerana program ini menawarkan pendedahan menyeluruh mengenai penternakan kambing dari segi pembiakan, penjagaan, pengurusan kewangan dan sebagainya,’’ katanya.

Melalui program itu, beliau berminat untuk mempelajari teknik-teknik pembiakan permanian beradas dan pemindahan embrio supaya ia dapat diaplikasikan dalam pengurusan ladangnya.

Satu-satunya peserta wanita pada program tersebut, Shamshinar Yahaya, 24, pula menyifatkan industri penternakan mempunyai potensi besar untuk berkembang pada masa depan.

Ini kerana, beliau yakin usaha penternakan yang dijalankan oleh penternak- penternak tempatan mampu untuk memenuhi permintaan terhadap daging kambing.

‘‘Disebabkan minat yang mendalam dalam bidang ini, saya mengambil keputusan untuk menceburinya kerana kalau kita tak cuba kita tidak akan tahu manfaatnya,’’ katanya.

Akauntan yang berasal dari Perlis itu bercadang untuk membuka ladang ternakannya sendiri di Johor dengan bantuan rakan-rakannya.

Isnin, 16 Jun 2008

Ahad, 8 Jun 2008

Salam Semua

Kesibukan yang terlampau menyebabkan aku tak dapat nak update blog nie. So aku mohon maaf pada rakan-rakan yang meninggalkan mesej dan tidak dijawab.

Hari ni barulah aku ada masa untuk menulis blog dan nak kongsi berita gembira pada rakan-rakan. Petang tadi aku telah ke tempat TT untuk melihat perkembangan kambing-kambing yang aku pawah, Alhamdulillah empat dari enam ekor kambing jamnapariku telah selamat melahirkan anaknya. Dua ekor betina dan dua ekor jantan. Tetapi sayang sebab tak dapat menyambut kelahiran anak kambing tersebut. Tahu-tahu aje dah ada anak kambing. Hehehe...salah aku sebab tak jengok dan telefon pihak TT. Aku telah diberitahu anak kambing tersebut telah dilahirkan waktu siang pada bulan May 08. Ingat nak tangkap gambar, tapi bateri HP habis lak. Anak-anak aku juga dapat bermain dengan anak-anak kambing yang kiut-miut tu. O.klah ada keje lagi ni, nak siapkan buku log. Hehehe....so klu ada apa-apa info aku akan informkan dan kalau rakan-rakan lain ada info sila maklumkan di chat box.

Salam ternak dari azman_sa.

Sabtu, 29 Mac 2008

Kerajaan galak ternak kambing

BAHAU: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani berhasrat untuk mengurangkan penggantungan kepada daging kambing import yang kini mencecah 91 peratus.

Sehubungan itu, kata Menterinya, Datuk Mustapa Mohamed, berkata kerajaan sentiasa menggalakkan usaha untuk menternak kambing tempatan kerana permintaan baginya dilihat cukup tinggi.

“Kementerian mensasarkan 15 peratus pengeluaran daging kambing tempatan menjelang 2010, berbanding cuma sembilan peratus ketika ini,” katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan kerja ke ladang kambing BoDen di Serting Hilir, di ini, semalam.

Ladang kambing BoDen seluas 40.87 hektar adalah milik Distinct Agricultural Services Sdn Bhd, milik Bumiputera yang menghasilkan baka kambing jenis Boer paling berkualiti untuk pasaran penternak tempatan.

Mustapa berkata, kejayaan ladang BoDen membuktikan bahawa usaha sama di antara pihak swasta dan kerajaan boleh membawa hasil memberangsangkan, sekali gus berupaya membantu keperluan tinggi pasaran tempatan.

“Ladang kambing BoDen adalah satu contoh kerjasama agensi kerajaan dengan usahawan, selain gabungan kerja bersama Jabatan Haiwan serta Mardi. Kerjasama pintar yang terjalin ini bukan saja menguntungkan pihak syarikat, tetapi juga memberi pulangan serta pengalaman baik kepada jabatan kerajaan,” katanya.

Katanya, kerajaan akan terus memberi bantuan dari segi teknikal dan pengurusan supaya usaha penternakan secara komersial kepada usahawan kambing jenis Boer.

“Jabatan Haiwan dan Mardi akan membantu dalam aspek kepakaran dari segi teknikal mahupun pengurusan. Apabila syarikat itu teguh, mereka boleh menyediakan kepakaran kepada kakitangan kerajaan dalam sektor penternakan kambing,” katanya.

Mustapa dibawa melawat kandang kambing syarikat berkenaan yang ketika ini menempatkan 960 kambing Boer. Ladang itu mampu memuatkan kira-kira 2,000 kambing Boer pada satu-satu masa. - Bernama

Khamis, 13 Mac 2008

Pengurusan Ternakan

Bermula dari kelahiran sehingga bunting dan beranak kembali. Pengurusan ternakan dibahagikan kepada
    • Lahir hingga cerai susu (3 atau 4 bulan)
    • Cerai susu hingga bunting
    • Pengurusan Kambing dewasa
    • Pengurusan kambing bunting hingga lahir
    • Pengurusan baka jantan
    • Pengurusan semasa penggemukan untuk dijual
    • Lahir hingga 3 bulan
Klik sini Sumber dari Agrolink

Ahad, 2 Mac 2008

Lawatan ke AgroGemilang

Pertama sekali aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Managing Director AgroGemilang iaitu saudara Nor Azli Bin Muhammad yang melayan kami dengan penuh mesra. Aku tiba di kandang beliau jam 11.45am bersama dengan rakan sekerjaku dan anak beliau. Sesampai saja kami dibawa ke kandang no. 2 untuk melihat kambing jenis boer grade f4 & f5 serta boer fullblood tyson milik beliau. Kami diberikan penerangan tentang perbezaan antara grade f1, f2, f3, f4 & f5. Beliau turut memberikan peluang untuk aku mendukung seekor anak boer. Kecomelan anak boer tersebut membuatkan aku geram. Nak aje aku bawa balik. hehehe. Setelah hampir 30 minit di kandang, kami dipelawa ke pejabat urusan beliau. Di sana kami diberi brochure AgroGemilang dan sambung berborak tentang perniagaan ternakan. Pada jam 1.15pm kami meminta diri untuk pulang. Di luar aku sempat bergambar dengan beliau. Terima kasih ku ucapkan sekali lagi pada Saudara Nor Azli Bin Muhammad kerana menerima kami untuk melawat kandang beliau.

Disini aku ingin memohon maaf kepada saudara Razif kerana terpaksa hadir ke kandang AgroGemilang lebih awal dari yang dijanjikan sebab pada sebelah petang ada taklimat di Teguh Ternak.


Selepas lawatan ke kandang AgroGemilang aku terus ke Pusat Latihan Teguh Ternak (Kandang) untuk mendengar taklimat dari Bank Pertanian. Aku di faham seramai 19 peserta yang menghadiri kursus tersebut. Sesi taklimat tersebut telah bermula pada jam 2pm tapi aku sampai 2.45pm. Pada sesi tersebut kami diperkenalkan perkhidmatan yang disediakan oleh Bank Pertanian untuk usahawan yang berasakan pertanian dan penternakan. Terdapat beberapa jenis yang disediakan iaitu Pinjaman Bercagar, Pinjaman Siswazah, Pinjaman Belia dan dll. Sesi tersebut tamat pada jam 3.30pm. Selepas sesi aku berkesempatan berjumpa dengan rakan-rakan sekursus (betul ke ayat aku ni) dan bertanyakan khabar serta perkembangan terkini mereka.

Rabu, 20 Februari 2008

Kehadiran Klinik Usahawan PKNS

Alhamdulillah aku selesai menghadiri Klinik Usahawan PKNS yang dianjurkan PDN Resources (M) Sdn Bhd. Aku telah dimaklumkan seramai 280 peserta yang menghadiri klinik tadi. Peserta telah didedahkan perkhidmatan dan peluang yang boleh diperolehi dari agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Pertanian dan Industri Asas Tani, MARDI, SIRIM, PKPS, FAMA, UPM dan pengalaman usahawan jemputan yang berjaya salah seorang usahawan berpengalaman adalah saudara Mohd Hisham dari Intergrated Farm. Untuk makluman agensi kerajaan yang disebutkan mempunyai peruntukkan untuk disalurkan kepada usahawan yang bersungguh-sungguh. Disamping itu pihak agensi tersebut ada mengadakan latihan untuk usahawan.


Di luar perkarangan dewan pula terdapat gerai2 yang mempromosi barangan dan peluang bisnes yang boleh diusahakan secara contract farming seperti ikan keli, serai, kambing (Intergrated Farm) dll. Di sini aku menerima pelbagai idea baru dan juga jaringan usahawan dari sekitar Negeri Selangor. Salah seorangnya ialah saudara Pian salah seorang usahawan Lintah, Cendawan dan ternakan. Beliau banyak memberi idea yang amat berguna. Terima kasih pada beliau. Selain itu terdapat juga rakan-rakan lama yang bergiat aktif dalam dunia usahawan. Aku aje yang ketinggalan.

Hari ini aku menerima pengalaman yang boleh dikatakan menakutkan apabila bangunan PKNS bergoyang. Mula-mula ingatkan pening tetapi apabila salah seorang peserta mengatakan bangunan bergoyang dewan mula menjadi riuh. Ada juga peserta yang balik. Aku ada merakamkan sedikit senario tersebut.

Khamis, 14 Februari 2008

Kursus Penternakan Kambing TTSB

Alhamdulillah aku telah habis menghadiri Kursus Penternakan Kambing di Teguh Ternak Sdn Bhd selama lima hari bermula 6 Feb hingga 10 Feb 2008. Di sana aku telah di ajar dan mempelajari ilmu berkaitan pemakanan, kesihatan kambing, cara pemasaran, kertas kerja dll. Layanan yang diberikan oleh TTSB amat selesa dan tidak kedekut untuk memberi cadangan, idea dan pandangan.




Isnin, 11 Februari 2008

Klinik Usahawan PKNS

"Transformasi Pertanian :
Satu Usaha Meningkatkan
Produktiviti Industri Asas Tani"

Rebutlah Peluang Untuk Menerokai Ilmu Pengetahuan Dan Pembangunan Keusahawanan Dari Ahli Panel Yang Berpengalaman.

  • Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani
  • MARDI
  • SIRIM
  • Perbadanan Kemajuan Selangor (PKNS)
  • FAMA
  • UPM
  • Berkongsi Pengalaman Bersama Usahawan Berjaya

Tarikh
20 Februari 2008 (Rabu)

Tempat
Tingkat 15, Menara PKNS
Petaling Jaya, Selangor

Masa
8.00 pagi - 5.00 petang (8.00 - 8.45 pagi - PENDAFTARAN)

Bayaran
RM30 (Termasuk Sijil)

Tarikh Tutup
18 Febuari 2008

Untuk Makluman dan Pertanyaan, Sila Hubungi

Pengurus
Sekretriat Pembangunan Usahawan
Tingkat 1, Blok B, Perbandaran Kemajuan Negeri Selangor
Persiaran Barat, Off Jalan Barat
46505 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan
Tel : 03 - 4256 1735 / 7958 4566 / 7956 5455
Faks : 03 - 4253 4636 / 7958 4655
H/P : 013 - 333 7683 / 016 - 828 6406 / 016 - 908 4480
Email : khairul_pdn@yahoo.com / 0126104484@mail.maxis.net.my


**Pihak penganjur berhak untuk membuat sebarang perubahan yang tidak dapat dielakkan tanpa memklumkan kepada peserta terlebih dahulu.

Dianjurkan Oleh :
Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS)

Diuruskan Oleh :
PDN Resources (M) Sdn Bhd

Petikan dari Berita Harian

Khamis, 31 Januari 2008

Program khas pertanian bulan depan

PUTRAJAYA: Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan mengadakan Program Bicara Tani mulai bulan depan bagi meyakinkan orang ramai, terutama generasi muda, bahawa pertanian adalah perniagaan yang menguntungkan.

Menterinya, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin, berkata peserta program berbentuk forum sehari itu akan diberi maklumat terkini mengenai hala tuju, strategi, bantuan dan sokongan disediakan agensi berkaitan.

Katanya, program itu mensasarkan penyertaan seramai 24,500 petani, usahawan industri asas tani, graduan, generasi muda yang mahu menjadikan pertanian sebagai sumber pendapatan serta ahli persatuan, koperasi dan pertubuhan berkaitan pertanian.

“Bicara Tani ini diadakan kerana kita dapati orang ramai masih kurang yakin pertanian adalah satu perniagaan yang boleh memberi pulangan menguntungkan,” katanya pada sidang media selepas merasmikan prapelancaran Program Bicara Tani di sini, semalam.

Program selama dua bulan itu akan dilancarkan di Stadium Sultan Abdul Halim, Alor Star, Kedah, pada 12 Februari ini.

Borang penyertaan boleh didapati di Jabatan Pertanian negeri dan daerah atau menerusi laman web www.agrolink.moa.my atau www.bicaratani.com.my atau menghubungi urus setia di talian 03-9058 188.

Muhyiddin berkata, walaupun kementerian berjaya melahirkan lebih 8,000 usahawan tani menerusi pelbagai program yang dijalankan sejak tiga tahun lalu, usaha menarik minat generasi muda menyertai sektor pertanian akan diteruskan.

Katanya, ini penting bagi melahirkan lebih ramai usahawan tani yang terbabit secara langsung dalam rantaian bekalan, termasuk peringkat pemprosesan dan pemasaran.

“Selama ini petani kita hanya pakar dalam tanaman, mereka tidak mengambil berat aspek logistik dan rantaian bekalan makanan kerana menyerahkannya kepada orang lain.

“Oleh itu, mereka tidak memperoleh hasil pendapatan maksimum kerana yang untung orang tengah,” katanya.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, stok penimbal beras Padi Beras Nasional Berhad (Bernas) yang kini hanya dapat bertahan dua minggu perlu ditambah bagi menjamin bekalan dan harga berikutan peningkatan permintaan tempatan dan dunia.

Katanya, keperluan beras negara kini adalah kira-kira 2.4 juta tan setahun dengan 1.6 juta tan dipenuhi menerusi pengeluaran domestik manakala selebihnya diimport.

“Ada negara menambah stok beras kerana peningkatan permintaan dan ada negara yang tidak mempunyai stok penimbal beras sebelum ini juga mahu berbuat demikian.

“Justeru, kita perlu menyediakan bekalan stok penimbal beras lebih daripada sekarang mungkin untuk tempoh tiga bulan supaya tidak berlaku kekurangan bekalan,” katanya sambil menambah mesyuarat pertama Majlis Harga Kebangsaan dijadualkan selepas mesyuarat Kabinet minggu depan.

Ahad, 27 Januari 2008

Kursus Penternakan Kambing - CEPAT

Sesi Ketiga 2008: 27 Februari - 2 Mac 2008 (Rabu - Ahad)

Kandungan kursus:
  1. Pengenalan kepada pelbagai jenis kambing.
  2. Pemakanan kambing.
  3. Pembinaan kandang yang ideal.
  4. Perbidanan - insyaAllah termasuk menyambut kelahiran.
  5. Mengenal dan merawat penyakit.
  6. Pengambilan susu.
  7. Pengenalan kepada peraturan/undang-undang berhubung pemindahan ternakan.
  8. Menyimpan rekod dan akaun.

Tempoh kursus : 5 hari.
Tempat kursus : Ladang Kambing.net.my
Bayaran : RM600 seorang, temasuk tempat tinggal dan makan minum.

Mendaftarlah segera... sila hubungi kami...

Selasa, 22 Januari 2008

Jalan Hujung Minggu

Pada hari ahad tempoh hari aku bersama keluarga telah ke kandang untuk melihat kambing jamnapari aku. Selain jengok kambing aku juga nak booking tempat dalam kursus yang di anjurkan oleh pihak TTSB pada cuti tahun baru cina nanti. Sampai aje aku pun jengok dulu kambing jamnapari aku dan tengok semua kambing aku dalam keadaan baik, lepas tu aku pun jumpa En. Kamal menanyakan tentang kursus ternakan kambing. Uhuks...tempat penuh dah ada 20 orang. Tapi En. Idris akan cuba tengok mana-mana peserta yang tak jadi dia akan selitkan nama aku..hehehe. Thanks.

Lepas jengok kambing, belah petang aku pi Kampung Delek Klang untuk nengok perkembangan ternakan ayam kampung Pak Jang di sana. Walaupun kuantiti tak banyak (100++) dan baru nak belajar ternak ayam. So masa tu dapatlah aku tengok cara beliau bagi ayam makan, gunakan dedak, roti yang direndam dengan air kemudian roti tu campurkan dengan minyak. Pelahab jugak ayam kampung ni. Isk..isk.

Ni gambar yang aku ambil masa jengok reban ayam Pak Jang.

Jumaat, 18 Januari 2008

Penduduk miskin ternak kambing berkelompok

Setiap kumpulan diberi peruntukan RM27,000 untuk bina kandang, beli baka dan makanan

KOTA BHARU: Kerajaan Pusat kini melaksanakan projek ternakan kambing secara kelompok, membabitkan penyertaan penduduk miskin negeri ini dalam usaha meningkatkan pendapatan mereka.

Projek terbabit disalurkan menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kelantan, yang mengenal pasti mereka yang layak sebelum dibahagikan mengikut kelompok 10 peserta.

Setiap kumpulan itu diberi peruntukan RM27,000 untuk membina kandang, membeli baka, makanan ternakan dan menjaganya secara bersama sebelum dapat menikmati hasil usaha mereka dalam masa lapan bulan.

Ahli Parlimen Ketereh, Datuk Md Alwi Che Ahmad, berkata projek perintis projek itu kini membabitkan peserta sekitar kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Melor, Kadok dan Kok Lanas dengan peruntukan RM99,900.

"Sekitar Parlimen Ketereh, empat kelompok dibentuk membabitkan 40 keluarga miskin. Ini adalah sebahagian usaha terbaru Kerajaan Pusat membantu penduduk miskin di Kelantan.

"Setiap kandang yang dibina akan menempatkan sekurang-kurangnya seekor kambing jantan sebagai induk yang mampu mengawan kira-kira 30 kambing betina.

"Baka kambing yang diternak peserta ialah Jamnapari dan Boer, induk jantan kambing itu berharga sekitar RM3,000 seekor," katanya.

Beliau memberitahu demikian selepas menyampaikan induk kambing kepada kelompok projek itu di Kampung Kadok dekat Ketereh, semalam. Turut hadir Pengarah JKM Kelantan, Md Noor Chik.

Pada majlis sama, Md Alwi turut menyampaikan bantuan persekolahan iaitu 63 basikal bernilai RM9,135 kepada 63 murid miskin daripada sekitar Parlimen Ketereh.

Dalam perkembangan berasingan, Md Alwi meminta semua Orang Kurang Upaya (OKU) di Kelantan supaya segera mendaftarkan diri masing-masing dengan JKM bagi pemantauan dan bantuan dihulurkan kepada mereka.

"JKM adalah satu badan yang menjaga kebajikan rakyat, sama ada miskin atau OKU, bantuan akan dihulurkan mengikut keperluan dan kelayakan," katanya.

Petikan Berita Harian Online

Khamis, 17 Januari 2008

Manfaat Sehat Susu Kambing Etawa

Pernah mencoba susu kambing ? Hasil survei United Departement of Agriculture, susu kambing baik untuk berbagai keadaan terutama mencegah penyakit. Malah dianjurkan untuk penderita penyakit TBC, asma, anemia, hepatitis, kram otot dan tukak lambung. Mengenai komposisi kimiawi susu kambing Etawa mengandung protein, lemak, karbohidrat, kalori, kalsium, fosfor, magnesium, besi, natrium, kalium, Vitamin A, B1 (IU), B2(mg), B6, B12, C, D, E, Niacin, V, Asam Pantotenant, Kolin dan Inositol.

>>>Lagi di SUSUKambing.com<<<

Rabu, 16 Januari 2008

Kursus Penternakan Kambing

Sesi Kedua 2008: 6 - 10 Februari 2008 (Rabu - Ahad)

Kandungan kursus:
  1. Pengenalan kepada pelbagai jenis kambing.
  2. Pemakanan kambing.
  3. Pembinaan kandang yang ideal.
  4. Perbidanan - insyaAllah termasuk menyambut kelahiran.
  5. Mengenal dan merawat penyakit.
  6. Pengambilan susu.
  7. Pengenalan kepada peraturan/undang-undang berhubung pemindahan ternakan.
  8. Menyimpan rekod dan akaun.

Tempoh kursus : 5 hari.
Tempat kursus : Ladang Kambing.net.my
Bayaran : RM500 seorang, temasuk tempat tinggal dan makan minum.

Mendaftarlah segera... sila hubungi kami...

Ahad, 13 Januari 2008

Jengok Kambing







Sabtu, 12 Januari 2008

Perangkaan Ternakan Kambing

Melalui jadual perangkaan yang dibuat oleh pihak Jabatan Perkhidmatan Haiwan pada September 2007 terdapat sebanyak 293,871 ekor kambing di Malaysia.

sumber Department of Veterinary Services, Malaysia

Khamis, 10 Januari 2008

Terapi Kambing

Kambing sering dikaitkan dengan penyakit darah tinggi. Tetapi hakikat sebenarnya banyak sungguh manfaat, khasiat dan kesan daripada kambing sama ada memakan dagingnya atau digembala sehingga ia digelar terapi kambing.

Pengurai Kolestrol Tepu

Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;

  1. Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya (kecuali minyak zaitun).
  2. Kolestrol daging lembu dan ayam.
  3. Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.
  4. Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ-organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.
  5. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.
  6. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging berger atau daging di restoran makanan segera.
  7. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.
  8. Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.

>>>lagi dari Dr. Ariffaizal Bin Mohd Nor Ariffin<<<

Selasa, 8 Januari 2008

Pemilihan Baka Yang Baik

Oleh kerana tujuan kita memelihara kambing adalah untuk mendapatkan hasil yang lumayan maka perlulah kita memelihara kambing dari baka-baka yang baik. Kita perlu memilih kambing yang mempunyai sifat-sifat yang dikehendaki. Adalah dimaklumkan bahawa kambing tidak akan mempunyai kesemua sifat-sifat ini tetapi apabila memilih hendaklah dipastikan yang kambing itu mempunyai seberapa banyak yang boleh sifat-sifat yang dikehendaki.

Pemilihan baka boleh dibuat berasaskan beberapa ukuran seperti:

  • Baka dan keturunan
  • Bentuk badan atau konformasi:
    • Teknik pengamatan
    • Teknik perabaan
    • Teknik berdasarkan penilaian (pemberian RINGKASAN 3

Cara Pemilihan Baka dan Keturunan

Pemilihan cara baka dan keturunan ini memerlukan catatan rekod mengenai prestasi induk kambing tersebut. Pemilihan cara begini adalah sukar kerana kebiasaan catatan tidak dibuat dengan sepenuhnya.

Di antara butiran yang perlu di dalam pemilihan cara begitu adalah:

  • Berat semasa dilahirkan adalah tinggi
  • Kenaikan berat badan yang cepat
  • Berat badan semasa 1 tahun
  • Keluaran susu yang banyak
  • Jarak kelahiran yang rapat.

Cara Pemilihan Konformasi Badan

  • Cara-cara Pengamatan

Cara Perabaan

Cara perabaan adalah perlu apabila kambing yang bakal dipilih itu adalah dari jenis yang mempunyai bulu yang panjang. Ini adalah untuk menentukan kepadatan isi yang mungkin diselubungi oleh bulu atau memastikan tiada sebarang kecacatan.

Teknik Berdasarkan Penilaian

Penggunaan cara ini belum begitu meluas di negara kita. Nilaian gred diberikan kepada setiap bahagian fizikal badan.

RINGKASAN 3

Sebelum membeli atau memilih kambing untuk baka, penilaian mestilah dibuat terlebih dahulu. Penilaian ini perlu dibuat terhadap kambing bagi mendapatkan ciri-ciri yang baik. Ianya boleh dinilai melalui konformasi atau keturunan. Kambing yang telah dinilaikan digunakan untuk pembakaan bagi melahirkan anak-anak yang cepat membesar, mengeluarkan susu yang banyak dan mempunyai ketahanan terhadap cuaca dan penyakit.


RAJAH MORFOLOGI SEEKOR KAMBING BETINA

sumber dari :http://www.jphpk.gov.my

Ahad, 6 Januari 2008

Pemilihan Kambing Jamnapariku

Alhamdulillah, sekarang aku dah ada kambing sendiri.

Wah...meriah sungguh suasana di TTSB. Banyak kenderaan peserta kursus dan peserta pawah yang park di sekitar laluan masuk ke kandang. Aku ingat aku sorang aje yang datang kandang hari ni..hehehe. Dalam ramai-ramai peserta pawah dan yang datang untuk buat survey ada gak yang aku kenal. Salah seorang Hj Shamsul dari Shah Alam. Rupa-rupanya dia pun ada minat nak ternak kambing. Ada gak geng.

Bila aku sampai ke kandang, aku ingat aku yang awal rupa-rupanya aku peserta pawah yang lewat nak pilih kambing. Aduh. Nasib baik ada lagi kambing jamnapari yang power2 lagi untuk aku pilih. Pada hakikatnya bukan aku yang pilih tapi seorang pakar yang aku panggil wak untuk pilih kambing aku. Banyak juga nasihat yang dia bagi kat aku. Terima Kasih Wak. mmmm....apa lagi nak citer yeaa... Cuma nak minta kepada kengkawan mana yang expert bagi pandangan melalui gambar kambing yang aku pilih tadi.










Khamis, 3 Januari 2008

Penternakan Kambing

PENDAHULUAN

Pemeliharaan kambing telah bermula semenjak beribu-ribu tahun dahulu (7,000 - 6,000 s.m.) Kemungkinan besar kambing adalah ternakan yang mula-mula sekali dijinak dan dipelihara untuk penghasilan daging, susu dan kulit. Walaupun kambing telah lama dipelihara oleh penternak di negara kita, perusahaan ini dikendalikan secara kecil-kecilan, sebagai aktiviti sampingan, mengawal rumpai, sebagai satu hobi dan juga untuk sumber protin haiwan bagi keperluan keluarga. Sifatnya yang suka merayau dan memilih makanan, terutamanya pucuk-pucuk tumbuhan boleh menentukan ianya memperolehi zat makanan yang cukup. Industri yang ada sekarang dapat menyumbangkan di antara 12% - 15% keperluan negara di bidang daging kambing/bebiri. Lebih dari 95% kambing dan bebiri dipelihara bagi tujuan pengeluaran daging, sementara bakinya adalah untuk pengeluaran susu.

1. TUJUAN PEMELIHARAAN

Pemeliharaan kambing boleh mendatangkan dua hasil utama, iaitu daging dan susu. Ternakan untuk susu dapat digunakan sebagai pengeluar daging apabila susunya berkurang. Risalah ini akan menerangkan secara ringkas tentang keperluan-keperluan asas dalam pemeliharaan kambing untuk pengeluaran daging.

2. BAKA-BAKA KAMBING

Baka-baka kambing yang boleh digunakan untuk keluaran daging biasanya mempunyai badang yang padat jika dibandingkan dengan baka untuk pengeluaran susu. Ambing kambing-kambing jenis ini juga tidak begitu besar seperti baka-baka kambing susu.

Susu kambing didapati mempunyai mutu yang lebih baik berbanding dengan susu lembu dan manusia, terutama dari kandungan protin dan lemaknya.

Berikut ini dipaparkan Jadual mengenai kandungan susu kambing berbanding dengan susu lembu dan manusia:

Jamnapari/Ettawah

Kambing jenis Jamnapari berasal dari India. Ianya dibawa masuk ke Malaysia dengan maksud dikacukkan dengan kambing tempatan untuk membaiki populasi, genetik ternakan tempatan. Baka ini digunakan untuk keluaran daging dan juga susu (dwiguna). Pandangan dari sisi menunjukkan muka yang cembung (Roman nosed) dan mempunyai telinga yang panjang dan melampai ke bawah.

Badan adalah lebih besar dan tinggi dari kambing kacang dan terdapat tanduk yang melentur ke atas dan ke belakang, bulunya agak lebat di bahagian punggung dan daerah leher. Bulunya agak kusut dan berwarna campuran hitam dan kekuningan.

Sumber dari http://www.jphpk.gov.my

Selasa, 1 Januari 2008

Senyum Kambing 2008

petikan dari utusan.com.my