Ahad, 2 Mac 2008

Lawatan ke AgroGemilang

Pertama sekali aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Managing Director AgroGemilang iaitu saudara Nor Azli Bin Muhammad yang melayan kami dengan penuh mesra. Aku tiba di kandang beliau jam 11.45am bersama dengan rakan sekerjaku dan anak beliau. Sesampai saja kami dibawa ke kandang no. 2 untuk melihat kambing jenis boer grade f4 & f5 serta boer fullblood tyson milik beliau. Kami diberikan penerangan tentang perbezaan antara grade f1, f2, f3, f4 & f5. Beliau turut memberikan peluang untuk aku mendukung seekor anak boer. Kecomelan anak boer tersebut membuatkan aku geram. Nak aje aku bawa balik. hehehe. Setelah hampir 30 minit di kandang, kami dipelawa ke pejabat urusan beliau. Di sana kami diberi brochure AgroGemilang dan sambung berborak tentang perniagaan ternakan. Pada jam 1.15pm kami meminta diri untuk pulang. Di luar aku sempat bergambar dengan beliau. Terima kasih ku ucapkan sekali lagi pada Saudara Nor Azli Bin Muhammad kerana menerima kami untuk melawat kandang beliau.

Disini aku ingin memohon maaf kepada saudara Razif kerana terpaksa hadir ke kandang AgroGemilang lebih awal dari yang dijanjikan sebab pada sebelah petang ada taklimat di Teguh Ternak.


Selepas lawatan ke kandang AgroGemilang aku terus ke Pusat Latihan Teguh Ternak (Kandang) untuk mendengar taklimat dari Bank Pertanian. Aku di faham seramai 19 peserta yang menghadiri kursus tersebut. Sesi taklimat tersebut telah bermula pada jam 2pm tapi aku sampai 2.45pm. Pada sesi tersebut kami diperkenalkan perkhidmatan yang disediakan oleh Bank Pertanian untuk usahawan yang berasakan pertanian dan penternakan. Terdapat beberapa jenis yang disediakan iaitu Pinjaman Bercagar, Pinjaman Siswazah, Pinjaman Belia dan dll. Sesi tersebut tamat pada jam 3.30pm. Selepas sesi aku berkesempatan berjumpa dengan rakan-rakan sekursus (betul ke ayat aku ni) dan bertanyakan khabar serta perkembangan terkini mereka.

Tiada ulasan: