Rabu, 17 Februari 2010

Tuah lembu beranak tiga

JERTIH: Seorang penternak, Abd Rahman Ishak, 53, dari Kampung Kayu Kelat, dekat sini, mendapat rezeki berganda apabila lembu yang dipeliharanya sejak enam tahun lalu melahirkan tiga anak, malam semalam.

Beliau berkata, lembu itu melahirkan tiga anak betina di pekarangan rumahnya kira-kira jam 10 malam dan mengakui terkejut kerana sepanjang bunting, perut haiwan berkenaan tidak kelihatan terlalu besar.

Isteri Abd Rahman, Salbiah Yusof, 51, berkata mereka melihat dari awal proses kelahiran anak lembu berkenaan dan tidak menyangka anak lembu kedua dilahirkan selang beberapa minit, sebelum yang ketiga 20 minit kemudian.

“Kami gembira memperoleh rezeki berganda kerana sejak menternak lembu lebih 10 tahun lalu, perkara itu tidak pernah berlaku,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Salbiah yang mempunyai 10 lembu bercadang memberi panggilan sesuai kepada tiga anak lembu berkenaan.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) Terengganu, Dr Azizol Mohd Sharun, berkata kejadian lembu peliharaan melahirkan tiga anak agak luar biasa dan sangat jarang berlaku, melainkan lembu betina itu diberi suntikan super ovulation untuk menggalakkan pengeluaran telur.

Beliau berkata, pemilik haiwan terbabit perlu memastikan lembu berkenaan memberi susu secukupnya bagi memastikan ketiga-tiga anaknya itu boleh membesar.

“Kebarangkalian untuk lembu betina melahirkan tiga anak sekali gus jarang berlaku dan pemilik lembu itu sangat bertuah.

“Jika ketiga-tiga anak lembu itu memiliki berat yang sama atau hampir sama, rasanya tiada masalah untuk ia bertahan dan hidup lebih lama.

“Pemilik boleh memberikan ibu tumpang untuk memastikan semua anak lembu itu mendapat susu secukupnya pada trimester awal kelahiran.

“Susu yang cukup amat penting kerana ia antara faktor menentukan jangka hayat anak lembu berkenaan,” katanya.

2 ulasan:

AMISHA berkata...

Nama saya Zara, dari Indonesia saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini kepada Allah dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya memerlukan banyak wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM4000 dari saya dan enggan menghantar pinjaman yang saya minta saya keliru dan kecewa.

Pada hari yang setia saya pergi ke pasar dan kemudian bertemu kawan lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Mrs. Suzan di mana dia menerima pinjaman sebanyak RM150,000. maka dia memberikan saya e-mail suzaninvestment@gmail.com dan saya menghubungi beliau dengan serta-merta saya pulang ke rumah, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 48 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM100,000 .

Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar dengan syarikat pinjaman pelaburan Suzan dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (suzaninvestment@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (Zaradam@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.

HAFIZUL BIN HAZIQ berkata...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]