Sabtu, 15 Disember 2007

Ternakan Kambing Jamnapari

Pada hari ini aku bersama keluargaku telah pergi ke karnival berkaitan pertanian berhampiran Stadium Melawati Shah Alam. Tujuan aku ke sana hanyalah untuk membawa anak ku bermain di Fun Fair. Dalam keseronokan anak-anak, perut pulak meragam. Ketika nak ke tandas aku terpandang both ternakan kambing. Aku ke sana dan melihat banyak kambing-kambing peliharaan yang di pamerkan seperti boer, jamnapari dan lain-lain. Aku masuk sambil lalu dan terus ke tempat anak-anak ku bermain untuk mengajak mereka melihat kambing tersebut. Anak-anak ku amat teruja dan tak sabar untuk melihat kambing-kambing tersebut lebih dekat. Sampai aje aku pun just tengok-tengok, sampai satu ketika aku terdengar satu perbincangan tuan punya kambing dengan pengunjung yang membuatkan aku mendekatkan diri untuk mendengar lebih jelas. Dah lama aku ingin menanyakan perkara yang sama seperti yang dibincangkan mengenai ternakan untuk mereka yang tidak mempunyai tempat dan masa yang terhad. Pihak kambing.net.my menyediakan tempat dan tenaga kerja untuk mereka yang minat dan masih bekerja. Setiap peserta hendaklah membeli 10 ekor kambing jamnapari dari tempat beliau dan segala kos penjagaan serta kos lain akan ditanggung oleh pihak kambing.net.my dari hasil jualan susu dan konsep kelahiran bahagi dua pihak peserta. Perbincangan tersebut telah membuka minat aku dan berharap minat ini akan menjadi realiti dalam ketika aku mencari-cari pertanian atau ternakan yang sesuai. Lantas pihak kambing.net.my menjemput aku ke tempat ternakan di kapar untuk melihat sendiri cara ternakan yang dijalankan. Lebih kurang satu jam aku pun mengakhiri perbualan ku dengan azam untuk tahun baru 2008 ternakan ini akan menjadi realiti. http://referer.org

1 ulasan:

aziz berkata...

cam no dah buat ke?
bagi maklumat lanjut